Пенсійне забезпечення для ВПО і біженців: юридичні поради та важливі нюанси

Війна змусила тисячі українців залишити свої домівки, і для багатьох із них питання пенсійного забезпечення стало надзвичайно гострим. Внутрішньо переміщені особи (ВПО) і біженці, які отримували пенсію за місцем проживання, опинилися у ситуації, коли їхні виплати можуть затримуватися, вимагати переоформлення або навіть залежати від віддалених органів соціального захисту. У такій невизначеності дуже легко заплутатися: куди звертатися, як підтвердити свій статус, що робити, якщо втрачені документи, та як захистити свої пенсійні права?
Юристи адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” прокоментували основні юридичні аспекти пенсійного забезпечення для ВПО і біженців, а також надали поради щодо оформлення та отримання виплат, що допоможе їм краще розібратися у своїх правах та уникнути складнощів, які можуть виникнути на шляху до оформлення пенсій.
Воєнні дії на території України змусили залишити рідні домівки багато сімей. В даний час за інформацією офіційних органів кількість осіб, які з 2022 року стали внутрішньо переміщеною особою, або повторно перемістилися сягнула 3,5 млн. Загалом, з урахуванням тих ВПО, які перемістилися після 2014 року, в Україні їх нараховується 4,9 млн.
За даними Пенсійного фонду України станом на середину 2024 року кількість пенсіонерів із числа ВПО, які отримали зазначений статус до 24 лютого 2022 року, пройшли фізичну ідентифікацію та отримують пенсійні виплати, становить 228,4 тис. осіб. Чисельність осіб із числа внутрішньо переміщених осіб, які набули зазначеного статусу до 24 лютого 2022 року, не пройшли фізичної ідентифікації і яким припинено виплату пенсії — 299,4 тис. осіб. Загалом Пенсійний фонд України зазначає що, сьогодні в Україні майже 10,2 млн пенсіонерів, що на 14% менше, ніж у 2018 році.
Важливо пам’ятати, що ВПО мають право на пенсійне забезпечення нарівні з усіма громадянами країни, і для них існує спеціально розроблений порядок отримання виплат.
Зазначимо, що більшу частину населення, яке залишається на окупованих територіях або у сірих зонах, складають саме пенсіонери. Не поодинокі історії, коли волонтери евакуювали пенсіонерів з прифронтових територій, зачисляли у гуртожитки, але після отримання деяких виплат пенсіонери все одно повертались додому й причини були різні: виселення з гуртожитку, наявність вдома господарства з городу та худоби, умови проживання та інші. Взагалі, в даний час пенсіонери не мають особливого вибору у житті – пенсія є для основної маси з них єдиним засобом існування, який за своїм розміром не покриває потребу у оренді, харчуванні, ліках та медичному обслуговуванні. Тому іноді проживання у рідній оселі є для них єдиним шансом на виживання. Втім деякі пенсіонери наважуються стати ВПО, от же про них ми й поговоримо сьогодні.
На сьогоднішній день є два підходи у регулюванні пенсійних виплат для ВПО, які залежать від того, з якого саме часу пенсіонер став ВПО.
ВПО з лютого 2022 року
На дану категорію ВПО-пенсіонерів не розповсюджуються обмеження, визначені Постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2014 року № 637 “Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам”, а також Постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 р. № 1596 “Про затвердження Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках” (у частині вибору уповноваженого банку), а от же дані громадяни продовжують отримувати свої пенсійні виплати в загальному порядку на свій банківський рахунок.
Якщо з якихось причин уповноважений банк не здійснює діяльність, пенсійні виплати перераховуються до акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” (АТ “Ощадбанк”). В такому випадку особа може отримати належні їй виплати у будь-якому відділенні АТ “Ощадбанк”, пред’явивши паспорт і довідку РНОКПП.
У разі, якщо пенсіонер бажає змінити спосіб одержання пенсійних виплат, йому порібно звернутися із заявою про це (особисто, телефоном або через електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг).
Ще одним нюансом, який розповсюджується на дану категорію пенсіонерів, є те, що у разі звернення особи зі статусом ВПО до суду за захистом своїх порушених прав з питань призначення/перерахунку пенсії, а також у разі ухвалення рішення на користь пенсіонера, сума недоотриманої пенсії за попередній період виплачується органами ПФУ разом із пенсією. Тобто, відтермінування чи розстрочення виплати недоотриманої пенсії на таких громадян не поширюється.
Єдине, що потрібно пам’ятати та що розповсюджується на усіх пенсіонерів без виключення, це стаття 49 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, яка зазначає такі виключні підстави для припинення виплати пенсії:
- якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості;
- у разі смерті пенсіонера;
- у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд;
- в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до частини 2 вказаної статті поновлення виплати пенсії здійснюється за рішенням територіального органу Пенсійного фонду протягом 10 днів після з’ясування обставин та наявності умов для відновлення її виплати.
Водночас проживання пенсіонера за кордоном або отриманням ним статусу ВПО не є підставою для позбавлення його пенсійних виплат! Ми ще раз наголошуємо про цей факт, аби спростувати безліч міфів, які розповсюджені серед пересічних громадян.
ВПО до 2022 року
Трохи іншим є правове регулювання пенсійного забезпечення пенсіонерів-ВПО, які отримали цей статус до 2022 року. Відносини держави з зазначеною категорією пенсіонерів крім загальних норм про пенсійне забезпечення регулюють також Закон України “Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб” від 20.10.2014 року та Закон України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” від 15.04.2014 року.
Призначення та продовження виплати пенсій даним громадянам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі відомостей, що містяться в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб.
Виплата (продовження виплати) пенсій здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” з можливістю отримання готівкових коштів і проведення безготівкових операцій через мережу установ і пристроїв будь-яких банків тільки на території населених пунктів, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.
Так, для внутрішньо переміщених осіб уповноваженим банком для виплати пенсії є виключно АТ “Ощадбанк”, і внутрішньо переміщені особи не мають права змінити банк отримання пенсії.
Отже, з 01 липня 2016 року виплата пенсій (а також усіх видів виплат), що призначені ВПО, здійснюється через рахунки та мережу установ і пристроїв АТ “Ощадбанк” . Умовою отримання виплат також було визначено проходження фізичної ідентифікації (процедура встановлення особи одержувача пенсії).
Фізична ідентифікація здійснюється:
- під час звернення внутрішньо переміщеної особи із заявою про призначення, відновлення чи продовження виплати пенсії та документом, що посвідчує особу, територіальні органи Пенсійного фонду України ідентифікують особу заявника, фіксують місце і час її звернення, порівнюють отримані дані з даними, що обробляються в базах даних Пенсійного фонду України, з урахуванням даних Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб;
- територіальні органи Пенсійного фонду України можуть провести ідентифікацію особи за допомогою відеоконференцзв’язку із дотриманням законодавства у сфері електронних довірчих послуг. Під час сеансу такого відеоконференцзв’язку пред’являються документи, що посвідчують особу;
- відповідним відділенням акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” під час емісії платіжних карток, які одночасно є пенсійними посвідченнями, і містять графічну та електронну інформацію про власника, його електронний цифровий підпис;
- установами акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” вимагають проходження фізичної ідентифікації одержувача пенсії – власника електронного пенсійного посвідчення кожні шість місяців.
До фізичної ідентифікації прирівнюється:
- особисте звернення отримувача пенсії до територіального органу Пенсійного фонду України та/або установи акціонерного товариства “Державний ощадний банк України”;
- авторизація в особистому електронному кабінеті на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису “Дія.Підпис” (“Дія ID”), створеного за допомогою мобільного додатка Єдиного державного веб-порталу електронних послуг;
- посвідчення в установленому порядку за зверненням одержувача, який тимчасово проживає за кордоном, відповідною закордонною дипломатичною установою України факту, що особа є живою.
Фізична ідентифікація осіб з інвалідністю I групи та осіб, які, за висновком лікарсько-консультативної комісії, не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги, що отримують соціальні виплати шляхом доставки через акціонерне товариство “Укрпошта”, в установах акціонерного товариства “Державний ощадний банк України” не проводиться.
Фізична ідентифікація клієнта, якому відкрито поточний рахунок в установі акціонерного товариства “Державний ощадний банк України”, проводиться – кожні шість місяців із дня відкриття рахунка або з дня попередньої ідентифікації.
У разі непроходження фізичної ідентифікації одержувачем пенсії акціонерне товариство “Державний ощадний банк України” зупиняє видаткові операції за поточним рахунком одержувача пенсії і відновлює видаткові операції з дня, що настає за днем проведення фізичної ідентифікації особи в установах акціонерного товариства “Державний ощадний банк України”.
Оформлення пенсій для пенсіонерів-біженців
Аби ідентифікація не стала проблемою для тих пенсіонерів, хто знаходиться за кордом, пройти її можливо, звернувшись до закордонної дипломатичної установи України за отриманням документа про посвідчення факту, що особа є живою. Надалі отриманий документ, разом із письмовою заявою про продовження виплати пенсії (вона пишеться в довільній формі) треба надіслати поштовим відправленням територіальному органу Пенсійного фонду за місцем перебування на обліку пенсіонера в Україні. Також заяву можна подати через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду.
Також ідентифікацію за кордоном можливо пройти без відвідування дипломатичної установи, за допомогою цифрових інструментів:
- можна авторизуватися на Порталі електронних послуг ПФУ за допомогою Дія.Підпис;
- пройти ідентифікацію за допомогою відеоконференцзв’язку з працівниками органів Пенсійного фонду. Записатися на проходження відеоідентифікації можна через вебпортал ПФУ.
Щодо документів, які необхідно мати для ідентифікації то при особистому зверненні треба мати із собою
- документ, що посвідчує особу (паспорт громадянина України або закордонний)
- платіжну картку, на яку надходить пенсія (при ідентифікації АТ “Ощадбанк”)
- пенсійне посвідчення
При віддаленій ідентифікації потрібно здійснити:
- авторизацію людиною в особистому електронному кабінеті на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України
- за допомогою віддаленого кваліфікованого електронного підпису “Дія.Підпис” (“Дія ID”).
Важливо знати, що під час відеоідентифікації треба мати при собі документ, що посвідчує особу як отримувача виплати або як законного представника/помічника отримувача виплати, у випадку дитини – свідоцтво про народження дитини.
Хочемо також зазначити, що у разі якихось негараздів з пенсійними виплатами, пенсіонеру з початку обов’язково потрібно звернутися до відповідного Пенсійного фонду та отримати рішення щодо своєї ситуації. У разі, якщо рішення не задовольнить пенсіонера, тоді можливо звернення до суду з метою захисту своїх прав.