Вивезення грошей за кордоном: як українцям уникнути проблем з законом

Багато українців замислюються над тим, як легально вивезти за кордон власні заощадження, щоб придбати нерухомість чи забезпечити фінансову стабільність за межами країни. Однак ця тема часто сповнена складних юридичних нюансів, які можуть призвести до серйозних проблем, якщо не дотримуватися закону. Порушення валютного контролю чи недекларування коштів може обернутися конфіскацією грошей, штрафами чи навіть кримінальною відповідальністю. Тому важливо заздалегідь зрозуміти всі вимоги закону, щоб уникнути неприємностей.
Юристи адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” розповіли, як правильно організувати процес вивезення грошей за межі країни та мати надалі змогу придбати за них нерухомість, а також пояснили, які правила допоможуть захистити ваші фінанси.
Вивезення великих сум грошей за кордон – це тема, яка завжди викликає в українських біженців багато питань і нюансів. Хочемо відразу наголосити: неправильне або непрозоре вивезення коштів може призвести до серйозних юридичних проблем. Конфіскація, штрафи, блокування банківських рахунків чи навіть кримінальна відповідальність – це лише частина ризиків, з якими стикаються недосвідчені інвестори. Тому важливо не лише обирати легальні канали для переказу коштів, але й мати чітке розуміння податкових та валютних обмежень країни, в які ви перебуваєте.
Слід зазначити, що в більшості європейських країн оплата під час купівлі нерухомості здійснюється виключно в безготівковій формі тобто з банківського рахунку на банківський рахунок. Тільки там можливо придбати нерухомість в Португалії, Австрії та навіть Туреччині. Та проблеми можуть очікувати не тільки при купівлі нерухомого майна. Наприклад, у нашої сусідки за парканом – в Польщі, фізичній особі дозволено готівкою оплачувати покупку на суму до 20 тисяч злотих. Дане обмеження діє аби запобігти готівковим розрахункам, які можуть бути пов’язані з відмиванням грошей або ухилянням від сплати податків.
Отже, грошові кошти потрібно не тільки правильно вивезти з України, але й правильно завезти до іншої країни, аби мати змогу вільно ними розпоряджатися та навіть придбати омріяне житло.
Постановою № 148 затверджено Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, пунктом 7 якого встановлено, що фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50000 (п’ятдесяти тисяч) гривень включно.
Платежі на суму, яка перевищує 50000 гривень, здійснюються шляхом:
- переказу коштів із рахунку на рахунок;
- внесення та/або переказу коштів на рахунки.
Але в даний час законодавство України не містить відповідальності для фізичних осіб громадян та більшою частиною угоди про продаж майна проходять за допомогою готівкового розрахунку, причому одразу в іноземній валюті (доларі США або євро). До війни нотаріуси якось контролювали даний процес та посвідчували угоди за наявності довідки від банку про проведення платежу (яку до речі можливо було придбати за гроші, не вносячи фактично кошти в установу банку). Однак воєнні дії змушують пристосовуватись до нових реалій, та в умовах тотальних блекаутів та нескінченних тривог нотаріуси даним моментом не цікавляться, з’ясовуючи у сторін тільки те, що кошти передані в повному обсязі, та питань з взаєморозрахунком немає.
На даній стадії рекомендуємо продавцеві отримати у нотаріуса завірену копію купівлі-продажу нерухомого майна та здійснити належним чином її переклад на ту мову в якій країні плануєте мешкати чи купувати нове нерухоме майно. При цьому переклад потрібно нотаріально посвідчити та у необхідних випадках зробити апостиль.
Найпростіший спосіб перевезення коштів через кордон до іншої країни, який першим спадає на думку – це перевезення готівки. Але тут усе непросто. Згідно з діючими нормами в законодавстві України, безперешкодно за межі нашої держави без письмового декларування можливо вивезти максимум 10 тисяч євро на одну особу. Таким чином, якщо сума продажу невелика, а родина навпаки чималенька, то за один чи декілька разів перетину кордону цілком можливо вивести потрібну суму готівки. Декілька членів родини, які пару тижнів курсували між Європою та Україною вивозячи гроші за продану нерухомість в тій же столиці – це цілком реальна історія нашого сьогодення.
Якщо кордон перетинає дитина, то це правило також розповсюджується на неї, тому, якщо кордон перетинають мама, дитина та бабуся, то загалом безперешкодно вони можуть вивезти 30 тисяч євро. Все що понад цієї суми, підпадає під письмове декларування. Якщо сума, яка припадає на дитину становить понад 10 тисяч євро, то декларацію за неповнолітнього заповнює один з батьків чи опікун.
На нашу думку, навіть у випадках, коли можна не декларувати грошові кошти, все ж таки їх необхідно задекларувати, хоча це й досі складана процедура у зв’язку з обставинами, про які ми розповімо далі. Це пов’язано з політикою деяких країн, яка направлена на запобігання корупції та відмиванню коштів.
Ще один нюанс ситуації складається в тому, що вивозити за межі країни суму понад 10 тисяч євро на людину можна лише у випадку, якщо вони зняті з власного банківського рахунку. Ця процедура є обов’язковою навіть для легальних коштів (наприклад за продаж учора все тієї ж нерухомості). Таким чином, гроші спочатку потрібно покласти на банківський рахунок, потім їх зняти, зберегти усі виписки та квитанцію про зняття коштів з рахунку, яка до речі дійсна не більше 90 днів.
На поточний момент в українському банку фізична особа може зняти з рахунку понад сто тисяч гривень на день (це приблизно €2564 євро). Цей нюанс треба врахувати, якщо у вас чимала сума. Знімати готівку з української банківської картки за кордоном теж можна з обмеженням до 100 000 гривень на місяць (€2564), хоча розраховуватися в магазинах можна без ліміту.
Ще одним варіантом переміщення коштів через кордон є оформлення угоди в криптовалюті. Багато хто рекомендує придбати криптовалюту зі стійким курсом, а потім продати її в інтернеті з оплатою на іноземний рахунок. Провезти гроші можна й просто на флешці та без додаткових декларацій – для цього слід придбати апаратний гаманець Ledger і на нього покласти криптовалюту, а потім покласти гроші на рахунок у іноземному банку.
Радимо скористатись саме цим засобом тим, хто дійсно розуміється в питанні криптовалюти, адже тільки випадково висвітивши номер свого гаманця третім особам можливо втратити все за три секунди. Крім того, є точка зору, відповідно до якої, оскільки криптовалюту використовують часто у відмиванні грошей та сплаті за злочинні дії, то за операції з нею в деяких країнах можуть запросити значно більше, ніж за звичайну готівку.
Ще одним варіантом перевезення грошей за кордон є безготівкові розрахунки – покупець в безготівковій формі переказує кошти продавцю на рахунок в українському банку. Кордон перетинає банківська карта в гаманці. Надалі громадянин користується своєю українською картою за кордоном. Але в даному випадку діють наступні обмеження:
- ліміт розрахунку за кордоном з гривневої картки – 100 тисяч гривень на місяць;
- ліміт зняття готівки за кордоном з гривневої картки з 21 липня 2022 року – 12 500 грн гривень на тиждень;
- додатково можна придбати на 50 тисяч гривень валюти (з гривневої карти на валютну придбати та перевести валюти на 50 тисяч гривень);
- ліміт переведення з українського рахунку на іноземний також підпадає під ті самі 100 тисяч гривень;
- ліміт розрахунків та зняття коштів з валютної картки за кордоном – 100 тисяч гривень на день.
При цьому відкриття карток в декількох банках на декількох членів сім’ї обходить згадані ліміти.
Є ще деякі “екзотичні” варіанти переводу коштів за кордони – це здійснення виняткових платежів, передбачених у постанові НБУ № 18 від 24.02.22 (зі змінами). Зокрема, дозволено здійснювати купівлю та перерахування іноземної валюти за товари, які належать до критичного імпорту, оплачувати витрати на лікування в медичних закладах іноземної держави, здійснювати валютні операції резидентами та нерезидентами для проведення мобілізаційних та інших заходів тощо. Або купівля через юридичну особу, але ці варіанти не доступні широкому загалу.
Але як ми зазначали раніше, вивезти кошти – це тільки пів справи. Відповідно до рекомендацій FATF, питання походження коштів наразі є найважливішим та гострим (особливо в країнах ЄС). П’ята директива ЄС щодо запобігання використанню фінансових систем з метою відмивання грошей і фінансування тероризму (директива AML‑5), яка була опублікована ще у 2018 р., до січня 2020 р. повинна бути врахована в законодавстві усіх держав ЄС, а її вимоги стали обов’язковими для застосування усіма банками Євросоюзу. Цією Директивою, серед іншого, були впроваджені додаткові вимоги до банків та інших зобов’язаних осіб проводити перевірку інформації про джерела коштів та джерела статків клієнта.
Тому потрібно не тільки ввезти кошти до іншої країни, але й документально підтвердити, звідки та як громадянин взяв відповідні кошти. Ось тут й потрібно згадати про той самий переведений та належним чином посвідчений договір купівлі-продажу. Бажано взагалі мати підтвердження не тільки останнього договору, яким продали нерухомість, а й копій документів, на підставі яких ви отримали цю нерухомість (наприклад, квартира отримана у спадок (копія свідоцтва про право на спадщину, а потім вже продана (копія договору купівлі-продажу).
Слід зазначити, що Велика Британія, яка вийшла з ЄС та нерухомість якої традиційно цінувалася як об’єкт для інвестицій, окрім прийняття рекомендацій FATF, вдалася до ще більш жорстких заходів та конфісковує нерухомість, власник якої не може пояснити походження коштів на її придбання.
Відповідаючи на питання про походження грошових коштів, обов’язково потрібно враховувати й інші важливі зміни. Наприклад, створення баз даних, в яких банки та інші фінансові установи перевірятимуть про вас інформацію не тільки під час відкриття, але й у процесі подальшого використання рахунку.
Допустимою сумою, за яку здебільшого не потрібно звітувати перед європейськими фінустановами, вважається 10−15 тисяч євро. Але все ж таки кожен банк у різних країнах має свій підхід і вимоги. Часто банки можуть спитати і за значно менші кошти.
Іноді в деяких країнах для українців є певні послаблення у питанні легалізації коштів. Так в Іспанії в окремих банках можна покласти до 80 тисяч євро, і клієнта не запитають ні про підтвердження походження коштів, ні про декларацію проходження митного контролю. У Великій Британії можна завести на рахунок до 100 тис. Фунтів і у вас не запитають про походження цих коштів. А ось на все, що зверху та не підпадає під ліміт, який приймається банком без обґрунтування, мають бути офіційно підтверджені документи.
Для обґрунтування походження коштів підійдуть довідка про заробітну плату за останні роки, договори купівлі-продажу нерухомого майна чи автомобілів, квитанції про зняття банківських депозитів, нотаріально посвідчений договір дарування грошових коштів тощо. Найчастіший термін за який повинні бути документи – останні два роки, але на наш погляд забагато документів в цій справі не буває.
В деяких країнах для купівлі нерухомого майна необхідно не тільки відкрити рахунок в місцевому банку, покласти на нього гроші з підтвердженням їх походження, але й отримати місцевий податковий номер. Про всі ці нюанси потрібно дізнатись заздалегідь аби не втратили чинності інші документи як то довідка банку про зняття коштів в Україні поки ви будете розв’язувати поточні проблеми.
Хочемо ще раз зазначити, що універсального алгоритму того, як діяти в той чи іншій ситуації не існує. Багатого чого залежить від країни, куди ви хочете вивезти кошти, від суми, якою володієте, від джерел походження ваших коштів, складу родини, вартості нерухомості яку хочете придбати та багато чого іншого. Втім комбінованих способів (щось готівкою, щось через банківські картки) вивезення коштів також ніхто не скасовував. Завжди зважуйте та оцінюйте ризики перед тим, як щось зробити.