Як створити успішну компанію та залучити кошти для свого стартапу на краудфандинговій платформі

Трапляється таке, що у команди ентузіастів є оригінальна та інноваційна ідея, але немає грошей для її реалізації. Вдалим рішенням стане залучення фінансування на краудфандинговій платформі.
Наведемо приклади успішних проєктів на платформах Kickstarter і Indiegogo, які свого часу зібрали у небайдужої аудиторії мільйони доларів. З плином часу ці технології було розтиражовано, тому зараз вони вже не здаються революційними, але колись ці ідеї здавалися вибуховими. Зважте самі. Серед проектів, зірвавших свого часу джекпоти на Kickstarter і Indiegogо, Pebble Smartwatch – розумний годинник з можливістю підключення до смартфона, Exploding Kittens – настільна гра, ідея якої в тому, щоб уникнути кошенят, які вибухають. Перші щаблини в рейтингу популярності займали проекти Coolest Cooler – багатофункціональний кулер із вбудованими колонками, блендером і зарядним пристроєм, Flow Hive – унікальна система для збору меду, яка дає змогу бджолярам, як то кажуть, збирати мед, не турбуючи бджіл, а також Fidget Cube – маленький кубик з кнопками і перемикачами для зняття стресу.
Все або нічого – специфіка українського краудфандингу на противагу західному
Якщо спокушена західна аудиторія готова інвестувати в девайси, що вирізняються оригінальністю і роблять комфортнішим життя їм та домашнім улюбленцям, то українські краудфандингові платформи, передусім, надали зелене світло громадським ініціативам, соціальному підприємництву та людям, які потребують допомоги.
Пожертви, зібрані через краудфандинг, годували та зігрівали протестувальників Євромайдану. Після Революції Гідності краудфандинг в Україні став інструментом збору коштів на різні потреби – від гуманітарної допомоги постраждалим від військового конфлікту через такі платформи як families.org.ua та People’s Project до розвитку громад та соціальних інновацій.
Так, Spilnokosht – одна з найвідоміших українських краудфандингових платформ, яка підтримує соціальні, культурні та бізнес-проекти. RazomGo – платформа, яка допомагає збирати кошти для різних проєктів, включно зі стартапами та благодійними ініціативами.
Краудфандинг в Україні працює за двома основними моделями. Все або нічого: автор проєкту отримує кошти, тільки якщо вдалося зібрати всю необхідну суму. Гнучка система дозволяє перераховувати зібрані кошти, коли набирається встановлений відсоток від потрібної суми, зазвичай поріг становить 50%.
За визначенням, краудфандинг покликаний підтримати інноваційні продукти, технологічні стартапи, нові бізнес-ідеї. Перспективними для спонсорів може виявитися також створення освітніх програм, курсів, стипендій та інших ініціатив, спрямованих на розвиток освіти. Звісно, прогресивну аудиторію не залишать байдужими ініціативи із захисту довкілля, переробки відходів, озеленення тощо.
Що потрібно, щоб створити успішну кампанію на платформі Spilnokosht?
Для створення успішної кампанії на платформі Spilnokosht важлива чітка і приваблива ідея, унікальна і значуща для вашої цільової аудиторії. Для реалізації проєкту необхідно зібрати команду однодумців, – людей з різними навичками, які доповнять один одного. Слід описати проєкт максимально докладно: цілі, завдання, етапи реалізації та очікувані результати. Спонсорам важливо знати, на що саме підуть їхні гроші. Також важливо запропонувати спонсорам цікаві винагороди за їхній внесок. Це можуть бути унікальні товари, послуги або досвід, пов’язаний зі спонсорованим проєктом.
Варто використовувати всі доступні канали для просування вашої кампанії: соцмережі, блоги, ЗМІ та особисті контакти. Відкритість та чесність зі своїми спонсорами буде поціновуватися не в останню чергу. Регулярно оновлюйте інформацію про перебіг проєкту та показуйте, як використовуються зібрані кошти. Розгляньте можливість отримання грантів та співпраці з іншими організаціями. Це може значно збільшити ваші шанси на успіх.
Як створити успішну кампанію на платформі RazomGo?
Для створення успішної краудфандингової кампанії на платформі RazomGo важливо описати, яку проблему ви вирішуєте і яку користь ваш проєкт принесе аудиторії. Привернути увагу та викликати довіру в потенційних спонсорів допоможе приваблива сторінка проєкту з якісними зображеннями, відео та детальним описом. Важливо встановити досяжну фінансову мету і розумні терміни для збору коштів. Це підвищить імовірність того, що люди будуть готові підтримати ваш проєкт.
Інформування спонсорів про порядок використання коштів, способи активного просування, інтерактивна взаємодія з аудиторією, цікаві та цінні винагороди для тих, хто підтримає ваш проєкт, підвищать шанси вашої компанії на RazomGo на успіх.
Падіння на Плутон, або Які проєкти найчастіше збирають гроші?
В Україні краудфандингом частіше привертають увагу та підтримку для культурних, соціальних та благодійних проєктів. Тобто допомога нужденним, підтримка медичних ініціатив, допомога тваринам тощо. А також створення фільмів, театральних постановок, музичних альбомів, виставок та інших культурних заходів. Прикладом краудфандингової підтримки культурного заходу став проект ПАДІННЯ НА ПЛУТОН.
Кілька років тому колеги-волонтери запросили режисера-документаліста Сашка Браму до геріатричного пансіонату. Сашко вирішив поділитися враженнями від побаченого та почутого від мешканців будинку престарілих. Так виникла ідея театральної вистави “Осінь на Плутоні”. Це експериментальний міждисциплінарний проект, що містить набір мистецьких практик, поєднаних складною темою: документальне кіно, перформанс, аудіодизайн, медіа-арт, ляльковий театр та ін.
Мета проєкту виявилася дуже зрозумілою та близькою аудиторії. Автор прагнув не лише привернути увагу до теми старості, а створити середовище, в якому люди зможуть відчути плин часу і віку глибинно, особисто, усвідомити свої страхи і, можливо, побороти їх.
Автори поділилися досвідом залучення фінансування проєкту. “Команда залучила кошти з різних джерел. Львівська міська рада пообіцяла нам підтримку. Поки це питання розглядалося, ми ініціювали кампанію зі збору коштів на Спільнокошті, яка стала дуже успішною – нам вдалося зібрати 36 000 грн замість запланованих 15 000 грн. Проект також отримав підтримку гранту від Британської Ради. Зроблено чимало, але ці кошти покривають менше половини необхідного фінансування, тому ми вирішили скористатися міжнародною краудфандинговою платформою Kickstarter. З її допомогою ми плануємо знайти не лише кошти, а й нові зв’язки та просувати проект за межами України”.
Помилка того, хто вижив, або чому деякі проєкти не отримали підтримки на краудфандингу
Не завжди прохання про фінансову підтримку знаходить резонанс в аудиторії краудфандингової платформи. Здається очевидним, що фальстарту можуть зазнати проєкти, які не надали на платформі достатньої інформації про мету, плани та використання зібраних коштів. Погано оформлені сторінки проєктів, відсутність якісних візуального контенту та описів можуть відлякати потенційних донорів.
Проєкти з надмірно амбітними або нереалістичними цілями можуть викликати сумніви у потенційних спонсорів. Непоміченими можуть залишитися ідеї, які недостатньо активно просуваються через соцмережі, ЗМІ та інші канали. Звісно, якщо автори проєкту не відповідають на запитання та коментарі потенційних спонсорів, це також може знизити рівень довіри та інтересу до проєкту.
Тетяна Морараш