Канада захищає своїх виробників: нові мита на китайські електромобілі та сталь

Канада оголосила, що з 22 жовтня запровадить додатковий податок у розмірі 25% на продукцію китайського виробництва зі сталі та алюмінію. У списку сталевих та алюмінієвих виробів, на які поширюються мита, – сталевий плаский прокат, прутки та труби, а також алюмінієві листи, плити, прутки та екструзія.
Цей крок є частиною ширшої стратегії захисту національної промисловості та усунення стурбованості щодо нечесної торгової практики. Канада вводить тарифи на китайську сталь і алюміній, щоб усунути занепокоєння щодо нечесної торгової практики та захистити свою вітчизняну промисловість. Уряд Трюдо вважає, що китайські виробники отримують вигоду від субсидій та інших форм державної підтримки, що дозволяє їм демпінгувати на зарубіжних ринках, потенційно завдаючи шкоди канадським виробникам.
Крім того, ці тарифи є частиною ширшої стратегії забезпечення чесної конкуренції та відповіді на подібні заходи, вжиті західними країнами. Запроваджуючи ці мита, Канада прагне вирівняти умови для своїх вітчизняних виробників і зменшити вплив того, що вона вважає нечесною торговою практикою з боку Піднебесної.
Президент Канадської асоціації виробників сталі зазначила, що цей крок не створить серйозних проблем для ланцюга поставок, оскільки є достатньо сталі для задоволення потреб канадських і американських споживачів без недобросовісної торгівлі субсидованою китайською сталлю.
Канадські мита на китайські електромобілі, алюміній і сталь як частина західного макроекономічного тренду
Ця стратегія канадського уряду – типовий взірець протекціонізму – економічної політики, спрямованої на захист вітчизняних виробників від іноземної конкуренції шляхом введення мит, квот або інших обмежень на імпорт. Рішення Канади про введення 25% мита на китайські сталеві та алюмінієві вироби, а також 100% збір на електромобілі китайського виробництва для захисту своїх виробників від дешевшої продукції з Китаю узгоджується з діями США та інших країн.
Канада запроваджує нові мита на китайські електромобілі, алюміній і сталь, щоб підтримати своїх виробників і слідувати прикладу західних союзників. Ці мита набудуть чинності найближчими днями, в жовтні. Євросоюз також планує запровадити нові тарифи на китайські електромобілі з 30 жовтня поточного року. Тарифи складатимуть до 35.3% на електромобілі, імпортовані з Китаю.
Канадським урядом дискутується необхідність запровадження аналогічних мір щодо інших секторів – таких як батареї та напівпровідники.
Христя Фріланд – канадська політикиня українського походження, яка наразі обіймає посаду міністра фінансів Канади, а в минулому була міністеркою закордонних справ та міністеркою міжнародної торгівлі, – заявила, що китайська політика надлишкової пропозиції базується на поганих трудових і екологічних стандартах. Вона підкреслила, що Канада не будуватиме свою політику на основі зловживань працівниками та забруднення в Китаї.
Уряд Канади оголосив, що обмежить право на отримання стимулів для електромобілів лише для товарів, вироблених у країнах з угодами про вільну торгівлю з Канадою. Нові збори будуть переглянуті через рік після їх введення.
Реакція Піднебесної на канадський протекціонізм
Посольство Китаю в Оттаві назвало цей крок “типовим актом торгового протекціонізму та політичного домінування”, що суперечить правилам Світової організації торгівлі та позиції Канади як прихильника глобальної вільної торгівлі та кліматичних заходів.
Китай стверджує, що звинувачення Канади в надлишковій потужності безпідставні, і що розвиток електромобілів у Китаї залежить від технологічних інновацій та ринкової конкуренції. Китай пообіцяв вжити заходів для захисту своїх підприємств.
Раніше Китай обмежив імпорт канадського насіння ріпаку на три роки у відповідь на арешт керівника Huawei. Основне занепокоєння канадського уряду викликають не Tesla, а дешеві автомобілі китайських автовиробників. У липні BYD – китайська багатонаціональна корпорація, найбільший виробник електромобілів у світі, – повідомила уряд Канади про свої плани лобіювати законодавців для входу на канадський ринок.
Канадський прем’єр Трюдо стикається з тиском щодо захисту внутрішніх робочих місць та зарплат. Уряд надає багатомільярдні субсидії для заводів електромобілів і акумуляторів таких компаній як Stellantis NV, Volkswagen AG і Honda Motor Co.
З огляду на майбутній перегляд Угоди США, Мексики та Канади у 2026 році, для автомобільної промисловості та економіки Канади важливо приєднатися до США, зазначив президент Canadian Vehicle Manufacturers’ Association.
Чому Канада обрала цей підхід
Введення мит на китайські товари допомагає захистити канадських виробників від дешевої продукції, яка може знизити їхню конкурентоспроможність. Це особливо важливо для сталеливарного та алюмінієвого секторів, які можуть постраждати від надлишкових потужностей і пропозиції з Китаю.
Канада прагне узгодити свою торгівельну політику з політикою своїх ключових союзників, насамперед США. Це допомагає створити єдиний фронт проти надлишкових потужностей і демпінгу з боку Китаю.
Захист стратегічних галузей, таких як виробництво сталі та алюмінію, є важливим для економічної безпеки країни. Це допомагає зберегти робочі місця та підтримати економічну стабільність.
Відповідь на дії адміністрації Байдена також може бути політично мотивованою, оскільки Канада значною мірою залежить від торгівлі зі США і прагне підтримувати добрі відносини з сусідом.
Інші способи захисту ринку, якими Канада могла б скористатися
Крім введення мит, існують інші способи захисту ринку, які Канада могла б застосувати для захисту національних інтересів і забезпечення стабільного економічного розвитку. Це квоти на імпорт, субсидії для вітчизняних виробників, антидемпінгові заходи, технічні бар’єри, угоди про вільну торгівлю, а також інвестиції в інновації та розвиток. Ось кілька прикладів з практики Канади та інших країн, які демонструють ефективність різних економічних підходів.
По-перше, це встановлення обмежень на кількість імпортованих товарів, що допомагає контролювати обсяг іноземної продукції на ринку. У 2018 році мав місце економічний відсоток, коли Канада встановила квоти на імпорт сталі та алюмінію з метою захисту вітчизняних виробників від надлишкової пропозиції з-за кордону.
По-друге, надання фінансової підтримки місцевим виробникам може підвищити їхню конкурентоспроможність на внутрішньому та міжнародному ринках. Так, ЄС надає значні субсидії фермерам через Спільну сільськогосподарську політику, що допомагає підтримувати сільське господарство в регіоні.
По-третє, введення додаткових мит на товари, які продаються за цінами нижчими за ринкові, щоб запобігти демпінгу. Таким прикладом можуть бути антидемпінгові мита на імпорт китайських сонячних панелей для захисту місцевих виробників від недобросовісної конкуренції, запроваджені Штатами у 2020-у.
По-четверте, встановлення стандартів і регуляцій, що ускладнюють імпорт іноземних товарів, наприклад, вимоги до якості або безпеки продукції. Загально відомо про суворі стандарти безпеки для японських автомобілів, що імпортуються. Це допомагає захистити місцевих виробників від конкуренції з боку дешевших іноземних автомобілів.
По-п’яте, переговори про угоди, що надають преференції канадським товарам на зарубіжних ринках, можуть допомогти збалансувати торгівлю. Доречним прикладом представляється угода між Канадою, США та Мексикою, що сприяє вільній торгівлі між цими країнами, знижуючи мита та інші торгівельні бар’єри.
Нарешті, підтримка досліджень і розробок у стратегічних галузях може підвищити ефективність і конкурентоспроможність вітчизняних виробників. Так, Фінляндія відома активними інвестиціями в дослідження та розвиток, що допомогло країні стати лідером у галузі технологій та інновацій.
Тетяна Морараш