Учні, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, можуть отримувати освіту у форматі педагогічного патронажу
Освіта завжди відігравала ключову роль у розвитку суспільства, а доступ до знань є фундаментом для майбутнього кожної нації. Однак у часи війни і окупації цей доступ стає обмеженим і викликає значні виклики. В умовах воєнної агресії Росії проти України понад 44 тисячі школярів на тимчасово окупованих територіях стикаються з труднощами у продовженні свого навчання за українськими стандартами. Відповідаючи на ці виклики, Міністерство освіти і науки України (МОН) розробило модель педагогічного патронажу — індивідуальної форми навчання, яка дозволяє дітям, що опинилися під окупацією, продовжувати освіту, не полишаючи свою українську ідентичність.
Загальні виклики української освіти на окупованих територіях
Окупація територій спричинила серйозні перешкоди для українських освітніх установ. Закриття шкіл, неможливість забезпечення безпеки учнів і вчителів, а також відсутність інфраструктури для проведення очних занять змусили уряд шукати альтернативи. За оцінками, понад 44 тисячі українських школярів на цих територіях потребують нових форм навчання, які були б адаптовані до складних умов війни.
Традиційна система освіти в умовах окупації перестала працювати, що призвело до пошуку нових, гнучких та індивідуальних рішень для забезпечення навчального процесу. МОН, розуміючи необхідність підтримки школярів, впровадило педагогічний патронаж як ефективну модель дистанційного навчання.
Що таке педагогічний патронаж і як він працює
Педагогічний патронаж — це особлива форма індивідуального навчання, що передбачає роботу вчителя з учнем за індивідуальним навчальним планом. Це рішення було розроблено відповідно до стратегії Міністерства освіти і науки щодо поступового повернення дітей до очного навчання в межах програми “Школа офлайн”, яка націлена на відновлення освітнього процесу після окупації.
Основна ідея педагогічного патронажу полягає у забезпеченні персоналізованого навчання для кожного учня, який знаходиться на тимчасово окупованих територіях. За дитиною закріплюється конкретний педагог, який розробляє разом із учнем індивідуальний план навчання. Це дозволяє забезпечити не тільки академічний прогрес, але й психологічну підтримку в цей непростий час. Завдяки цій моделі школярі мають можливість вчитися за розкладом, який враховує їхні особисті потреби та можливості.
Основні аспекти педагогічного патронажу
МОН детально регламентувало кількість годин навчання в межах педагогічного патронажу, враховуючи рівень навчання дитини:
- Початкова школа (1-4 класи) — 5 годин занять на тиждень.
- Базова школа (5-9 класи) — 8 годин на тиждень.
- Старша школа (10-11 класи) — 12 годин на тиждень.
Цей підхід забезпечує мінімально необхідний обсяг занять, який дозволяє учням засвоїти основні освітні програми та підтримувати навчальний процес навіть у складних умовах. Важливо, що учень і вчитель мають можливість працювати за гнучким розкладом, який вони узгоджують між собою.
Навчання може бути розпочате на будь-якому етапі навчального року — як на його початку, так і під час навчального процесу. Це дозволяє швидко адаптуватися до зміни обставин і гарантує неперервність навчання.
Переваги педагогічного патронажу
- Індивідуальний підхід. За кожним учнем закріплюється педагог, який розробляє персональний план навчання відповідно до інтересів, потреб і можливостей дитини. Такий підхід дозволяє уникнути стресу, пов’язаного з надмірним навантаженням, і підтримати школярів у складних обставинах.
- Підтримка української освіти. Педагогічний патронаж забезпечує можливість навчатися за українською програмою навіть у найскладніших умовах, що важливо для збереження національної ідентичності дітей з окупованих територій.
- Гнучкість. Завдяки можливості адаптувати розклад та план занять, учні мають більше свободи у виборі часу для навчання, що дозволяє їм балансувати між навчанням та іншими життєвими обставинами.
- Допомога педагогам. Учителі, які працюють за моделлю педагогічного патронажу, отримують доплату відповідно до кількості проведених індивідуальних занять. Це мотивує педагогів брати активну участь у підтримці дітей, які перебувають у складних умовах.
Інші формати навчання для учнів з окупованих територій
Окрім педагогічного патронажу, учні на тимчасово окупованих територіях мають можливість навчатися в дистанційних класах. Якщо такі класи продовжують свою діяльність, діти можуть залишатися у своїх школах та відвідувати заняття в онлайн-форматі. В іншому разі учні можуть перевестися до іншого закладу освіти в межах своєї області, який працює в дистанційному форматі.
Цей варіант дозволяє дітям не втрачати зв’язок із навчанням навіть тоді, коли їхня рідна школа не може функціонувати через окупацію або бойові дії. Для багатьох це можливість продовжити освіту без переривань, що є вкрай важливим для їхнього розвитку та майбутнього.
Значення педагогічного патронажу для учнів з окупованих територій
Педагогічний патронаж — це більше, ніж просто освітня форма. Це символ стійкості та бажання українських дітей продовжувати навчання навіть у найважчих умовах. В умовах, коли понад 44 тисячі школярів змушені навчатися на територіях, тимчасово захоплених військами РФ, педагогічний патронаж стає важливим інструментом підтримки української освітньої системи.
Завдяки цій моделі учні мають можливість залишатися частиною української освітньої спільноти, зберігати зв’язок з культурою та мовою, а також продовжувати здобувати знання, необхідні для їхнього майбутнього. Це також важливий крок для забезпечення єдності країни через освіту, яка завжди була і залишається важливою складовою національної ідентичності.