Економічні

Супутникові знімки викривають тіньовий флот Путіна та його наслідки для довкілля

У березні британська берегова охорона помітила щось підозріле приблизно за сто кілометрів від берегової лінії Шотландії: темну пляму довжиною в 23 кілометри, що простяглася у бік Північної Атлантики.

Непокаране зло стає сильнішим

Супутникові служби берегової охорони продемонстрували, що ймовірним джерелом цієї плями був танкер Innova, який перевозив 1 мільйон барелів санкційної нафти з Росії до нафтопереробного заводу в Індії. Проте берегова охорона не провела додаткове розслідування, і танкер продовжує торгувати нафтою, допомагаючи фінансувати військові дії Кремля понад два роки після початку повномасштабного вторгнення в Україну. Innova є одним із сотень кораблів тіньового флоту, які порушують санкції Заходу та завдають шкоди довкіллю без наслідків для себе.

Згідно зі спільним розслідуванням POLITICO та некомерційної журналістської групи SourceMaterial, з використанням супутникових зображень SkyTruth та даних про судноплавство компанії Lloyd’s і товарної платформи Kpler, з 2021 року було зафіксовано щонайменше дев’ять випадків розливів від прихованих суден тіньового флоту. Міністр закордонних справ Швеції зазначила, що ці судна становлять “значну небезпеку” для морського середовища, що підтверджується зафіксованими інцидентами.

Ця проблема загострилася після повномасштабного вторгнення Росії в Україну. ІА”ФАКТ” вже писало про те, що, попри західні санкцій, кількість російських танкерів, що перевозять контрабандну нафту та загрожують довкіллю, зростає. Ці судна зазвичай старі, нерегульовані та не застраховані, їх важко притягнути до відповідальності у разі розливу нафти.

Темний флот – це нещасний випадок, який чекає на те, щоб статися

Поточна ситуація породжує глобальну дилему: як цивілізований світ може скоротити доходи Москви, водночас уникаючи катастрофічних наслідків? Коли Захід вперше ввів санкції проти російської нафти у 2022-у, його метою було знекровити російську економіку, яка майже половину свого бюджету формує за рахунок експорту викопного палива.

Але через два роки ці заходи, включаючи заборону на імпорт до Євросоюзу та ліміт цін на нафту, запроваджений Великою сімкою, виявилися неефективними, тому що Москва знайшла способи оминути санкції. Росія приховує  походження сирої нафти, перемарковуючи її, і організувала постійно зростаючий флот із понад 600 суден, право власності на які часто приховують підставні компанії. Вони використовують це, щоб обійти обмеження ціни в 60 доларів за барель, встановлене G7, аналогічно тому, як це робили  Іран і Венесуела у подібній ситуації.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Криза легкої промисловості в Україні: як нестабільний попит та брак ресурсів впливають на галузь

“Поки що обмеження ціни виявилося дуже нестійким інструментом”, – зазначила аналітик із судноплавства та експерт із тіньового флоту в Lloyd’s List.

Згідно з даними CREA – некомерційної організації, що займається дослідженнями в галузі енергетики та чистого повітря, – приблизно 4/5 московської морської нафти перевозилися суднами, які перебували поза контролем Заходу. Водночас кількість суден тіньового флоту з початку повномасштабного вторгнення зросла більш ніж утричі. Нелегальні грошові потоки продовжують надходити до держбюджету країни-агресора. Аналітичний центр CREA виявив, що тіньовий флот Москви транспортував сирої нафти на 80 мільярдів євро до вересня після того, як G7 запровадила обмеження цін два роки тому.

Згідно з даними зі списку Ллойда, 4/5 суден не мають надійного страхування. Це означає, що вони не можуть забезпечити фінансову відповідальність у разі аварії або інциденту. Це робить їх менш привабливими для міжнародного нагляду та регулювання, оскільки вони можуть уникати відповідальності. Коли танкери вимикають свої транспондери або передають неправдиві дані про місцезнаходження,  – тобто застосовують методи підробки, – це дозволяє їм уникати нагляду та регулювання, що збільшує ризик для безпеки та навколишнього середовища.

Розливи нафти призводять до великих витрат для прибережних держав та їхніх платників податків, тому що власників суден часто неможливо знайти та притягнути до відповідальності. Без можливості визначити, хто відповідає за інцидент, витрати на очищення та відновлення лягають на держави та їхніх громадян.

Якщо капітан втрачає контроль над судном, останній може заблокувати важливі торгові шляхи, – зокрема, Суецький канал. На думку дослідника забруднення моря з Норвезького інституту морських досліджень, це загрожує місцевій флорі та фауні. Розливи можуть завдати шкоди морським мешканцям, зробити їжу на кшталт молюсків, токсичною та перешкодити розмноженню риби.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Європейський автопром стає оборонкою: промислові гіганти перебудовують заводи для гонки озброєнь

Крім того, все більш очевидним стає ризик зіткнення суден тіньового флоту. У липні один з кораблів-контрабандистів зіткнувся з іншим танкером у водах Малайзії, що призвело до пожежі на обох суднах.

Маршрути піратських суден часто пролягають вздовж західного узбережжя США, проходять через Середземне море, розділяють Ла-Манш і наближаються до берегової лінії Китаю.

Пляма, яку можна побачити з космосу

Супутникові зображення доводять, що невеликі аварії вже відбуваються по всьому світу, часто залишаючись непоміченими владою. Один із таких випадків стався з Innova у березні, через шість днів після виходу з порту Мурманська, супутники зафіксували довгу чорну пляму на поверхні моря. Присутність судна у момент появи плями доведено сигналами транспондера.

За словами морського інженера та генерального директора судноплавної фірми DYNAMARINe, такі плями часто є наслідком викиду відстою – маслянисто-водної суміші, яка утворюється під час роботи судна. Те, що пляму можна побачити з космосу, є додатковою ознакою наявності нафти.

Цей прецедент ілюструє масштабну проблему, коли судна не тільки порушують міжнародні стандарти, а й забруднюють океани.

За словами морського юриста з Holland & Knight, навмисне скидання відпрацьованого масла в море є незаконним згідно з MARPOL, міжнародною угодою, спрямованою на обмеження забруднення від морського транспорту, яку, серед інших, свого часу підписала і Москва.

Це бомба уповільненої дії

Експерти вважають, що вірогідність того, що рано чи пізно якийсь з цих кораблів зазнає катастрофи з серйозними екологічними та економічними наслідками, більш ніж реальна. “Розливи нафти та ризик утворення плям жахливі”, – вважає керівник Євро-Росії та експерт із тіньового флоту Центру досліджень енергетики та чистого повітря.  “Крім шкоди навколишньому середовищу, частина з якої буде незворотною, це величезний вплив на прибережні держави, які повинні нести витрати на очищення”.

Це підкреслює серйозність проблеми, яка не тільки завдає шкоди довкіллю, але й створює значні фінансові та екологічні витрати для країн, що знаходяться поблизу місць розливів. Наявні інциденти унаочнюють необхідність більш ефективного моніторингу та контролю за тіньовим флотом, щоб запобігти подальшим розливам та зменшити негативний вплив на навколишнє середовище та економіку прибережних країн.

Тетяна Морараш

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку