“Вільній людині заборонити поза уроком спілкуватися тією мовою, якою вона хоче, можна напевно тільки у тюрмі”: Бужанський відреагував на мовну ініціативу Піпи

В Україні, особливо під час війни, мовне питання продовжує бути предметом активних дискусій. Тема мови залишається однією з ключових у формуванні національної ідентичності та суспільного життя, адже саме українська мова визначена Конституцією як державна. Проте, у деяких випадках, пропозиції, спрямовані на посилення позицій української мови, зустрічають опір та викликають суперечки. Однією з таких ініціатив стала пропозиція народної депутатки Наталії Піпи заборонити спілкування російською мовою під час перерв у школах, що викликало негативну реакцію з боку її колеги, депутата Верховної Ради Максима Бужанського.
Депутат Верховної Ради від фракції “Слуга народу” Максим Бужанський виступив категорично проти заборони спілкування не українською мовою на перервах у школах, запропонованої депутаткою Наталією Піпою (фракція “Голос”). Про це він повідомив у своєму Telegram-каналі.
“Було б непогано так само одразу прописати ґрати на вікнах, тому що вільній людині заборонити поза уроком спілкуватися тією мовою, якою вона хоче, можна напевно тільки у тюрмі. Так само незаконно, тому що тюрма, про ідеї, це позбавлення волі, а не здорового глузду, але це ж Піпа, чекати від неї здорового глузду смішно”, – наголосив нардеп.
Крім того, на його думку, мовний законопроєкт також націлений на погіршення діалогу з Угорщиною. Бужанський вважає, що угорці можуть блокувати допомогу для України від ЄС, пославшись при цьому на закон, який “забороняє спілкуватися школярам угорською під час перерв”.
“Сам законопроект, зокрема, явно спрямований на торпедування нашого діалогу з Угорщиною, яка вкотре із задоволенням заблокують допомогу від ЄС, пославшись на заборону Піпи спілкуватися на перемінах угорською”, – написав нардеп.
Також Бужанський висловився з приводу покарання дітей за розмову російською мовою:
“Не зовсім зрозуміло, як саме Піпа планує карати дітей за розмови російською, польською, угорською та румунською між собою? Які є ідеї? Пороти, грабувати батьків штрафами, принижувати дошками ганьби, або ще щось, що мені складно уявити”.
Нагадаємо, депутатка Ради Наталя Піпа (“Голос”) пропонує заборонити спілкування російською на перервах у школах. Про це вона написала на своїй сторінці у соцмережі Facebook.
“За результатами моніторингу 2023-2024 Державної служби якості освіти України та Уповноваженого із захисту державної мови, під час уроків та перерв спілкуються між собою виключно українською мовою лише 41% учнів. Для того, щоб це змінити, я реєструю законопроєкт, який зобов’язує говорити українською на перерві, шкільному подвір’ї, стадіоні та усій території школи”, – повідомила вона.
За її словами, поданий нею законопроєкт вводить до Закону “Про освіту” поняття “українськомовного середовища” та зобов’язує засновників, керівників, працівників закладів освіти створювати та підтримувати українськомовне середовище. Згідно з законодавчою ініціативою, вчителям забороняється переходити на російську на перервах, у їдальні, у приватному спілкуванні на території школи, оскільки вони “все ще на робочому місці”. Також вчителям та директорам дозволять робити зауваження, коли чують російську у школярів, та закликати говорити українською.
“Насправді, є кілька причин, чому потрібні зміни:
• очевидні причини, які мають доволі неприємні наслідки – тиск на українськомовних дітей, конфлікти через мову і булінг;
• і є більш прагматичні причини: діти, які погано знають українську вже в першому класі – мають труднощі із навчанням у школі, відстають у читанні, гірше засвоюють матеріал. Пізніше мають гірші результати на контрольних, ЗНО/НМТ та мають гірші можливості для вступу та роботи в майбутньому.
Звісно, є проблема, що в деяких сімʼях батьки з дітьми говорять російською. Таких батьків я закликаю спілкуватися із дітьми українською, переходити і власним прикладом, адже це полегшить у майбутньому навчання у школі, складання іспитів та підвищить шанси на успіх дитини при складанні НМТ.
Тому важливо збільшувати кількість середовищ, в яких дитина буде спілкуватись українською. Дуже важливо, щоб використання української мови не закінчувалося 45 хвилинами уроку. Ми маємо позбутися цього умовного правила в головах у освітян, учнів та батьків “пролунав дзвінок – можна будь-якою мовою” (і ми розуміємо, що ця будь-яка – чомусь російська). Має бути сформоване нове правило: “суспільні і публічні місця – державною мовою”.
Поданий законопроєкт вводить до Закону “Про освіту” поняття “українськомовного середовища” та зобовʼязує засновників, керівників, працівників закладів освіти створювати та підтримувати українськомовне середовище.
Що це означає для вчителів?
Не переходити на російську на перервах, у їдальні, у приватному спілкуванні на території школи – адже ви все ще на робочому місці. Також вчителі та директори можуть проводити просвітницькі заходи, закликати учнів спілкуватися українською і робити зауваження, коли чують російську у дітей.
Що це означає для батьків?
Батьки учнів, зобов’язані залучатися до створення та підтримання в закладі освіти українськомовного середовища.
Також Кабмін та центральні органи виконавчої влади зобов’язані будуть розробити ефективну систему вимірювання мовленнєвих компетенцій дітей. Я сподіваюся на підтримку як батьків, так і освітян – ми маємо обʼєднатися заради наших дітей.
Законопроєкт у процесі реєстрації. Усі деталі будуть пізніше, як тільки документ буде опубліковано на сайті Верховної Ради”, – заявила Піпа.