Заява Джейка Саллівана: реальна допомога Україні чи передвиборчі піар-хороводи
“Україна намагатиметься розпочати контрнаступ у 2025 році” – всі світові ЗМІ обійшла заява радника з національної безпеки США Джейка Саллівана, яку він зробив під час інтерв’ю Financial Times.
Чому цю заяву так дружно підтримали світові ЗМІ, цілком зрозуміло: адміністрації Байдена зараз, як ніколи, потрібні позитивні новини з України. В умовах успішного наступу російських військ, успіху насамперед викликаного відвертим саботажем уряду Байдена постачання зброї в Україну, необхідно створити піар-картину батьківського піклування команди Байдена про майбутнє України.
Так сталося, що підтримка України повз волю самої країни, що воює, стала частиною передвиборчої піар-кампанії нинішнього президента США. Україна, яка виборює свою свободу – ідеальне гасло застосування сил адміністрації Байдена. Про це стверджують світові ЗМІ, причому майже завжди виключно у позитивному ключі для України. Тобто на тлі провалу в Афганістані “мужня боротьба” за свободу України є ідеальною темою для демократів. Особливо в умовах, за яких багато виборців демократів різко налаштовані проти Ізраїлю, і боротьба навколо нього може принести більше негативних наслідків для виборчої кампанії, ніж позитивних. З Україною такого не відбувається, це винятково позитивний піар. Те, що між офіційним піаром команди Байдена та реальною підтримкою України пролягає прірва, мало хвилює авторів піар-кампанії.
Це добре видно і в заяві Джейка Саллівана, де йдеться про військову допомогу Україні у розмірі 61 мільярда доларів. Тим часом, згідно з законом Конгресу США про національну безпеку (у частині допомоги Україні), безпосередні постачання зброї становлять суму 7,8 мільярда доларів. Усі інші гроші йдуть або на замовлення нової зброї – у найближчі десять років, або на фінансування різних операцій НАТО. Загалом, решта виділених грошей не має жодного відношення до збройної боротьби України. Теоретично цього фінансового року (до вересня 2024 року) Україна може отримати МАКСИМУМ зброї на 7,8 мільярда доларів. Причому, з огляду на досвід попередніх років, зовсім не факт, що Україна отримає зброї на всі виділені 7,8 мільярда доларів навіть до кінця календарного року. Поки йдеться про постачання в рамках траншу на 1 мільярд доларів, а з огляду на постачання на початку весни на 0,3 мільярда, то Україна отримає за 9 місяців зброї на 1,3 мільярда доларів.
Для того, щоб усвідомити розміри реальних поставок Україні озброєння, наведемо дані, вказані старшим науковим співробітником Центру глобальної свободи та процвітання Інституту Катона Андрієм Іларіоновим: у 2022 році було надано допомоги на 11,6 мільярда доларів, а у 2023 році вже менше – 9,4 мільярда.
Також іншими експертами неодноразово зазначалося, що надання допомоги у 2023 році було явно недостатнім для масованого контрнаступу. І це, не кажучи про ситуацію в самій Україні, яка, за словами військових, поки ще не готова для контрнаступу у 2025 році.
Проте жодних планів щодо розширення реальних постачань озброєння Україні у висловлюванні Джейка Саллівана не було. Слід зазначити, що той величезний піар конвеєр, який розкрутився довкола 61 мільярда доларів, спрямованих начебто Україні, зазвичай не стосувався тих пунктів, які додали республіканці до тексту закону Конгресу США. Однак для адміністрації Байдена ці пункти є дуже важливими, враховуючи піар роль допомоги Україні у цій виборчій кампанії. Річ у тому, що один із пунктів, який додали республіканці, полягає у необхідності адміністрації Байдена протягом максимум двох місяців надати план щодо України, однак поки ще невідомо, які завдання ставить перед собою адміністрація Байдена, допомагаючи Україні, які цілі ставить і яким чином планує їх досягти. Тобто, жодної реальної програми щодо України у команди Байдена на даний час немає. Це добре видно з підготовки закону про допомогу Україні (який перейменовувався кілька разів) фактично з початку фінансового року в жовтні 2023 року. Мабуть, саме тому Джейк Салліван повідомив цю інформацію дружньому виданню, щоб напустити туман на цілком чітку вимогу республіканців. Замість реальних дій, як це вже часто бувало, команда Байдена плаватиме в океані піару.
Аналітики, які ігнорують вимоги республіканців до Байдена щодо вироблення позиції його адміністрації відносно протистояння Росії, не розуміють до кінця, наскільки складно адміністрації Байдена виконати цю вимогу республіканців. Слід зазначити, що тут нинішня адміністрація демократів має дуже сумні прецеденти подібних ситуацій у їхніх попередників. Свого часу подібні суперечки в Конгресі проходили і з питання війни у В’єтнамі. Фактично протягом усієї війни ні адміністрація Кеннеді, ні адміністрація Джонсона, ні команда Ніксона так і не зуміли запропонувати концепцію позиції США у цій війні. І хоча американці навіть ввели в бойові дії свої війська, вони так і не змогли запропонувати єдиного бачення участі США в ній, хоча у порівнянні з війною у Кореї підсумок виявився дуже сумним.
Проблема для України полягає в тому, що якщо Байден замість відповіді на вимогу республіканців, пускатиме піар-привиди, то за нову допомогу Україні республіканці взагалі не голосуватимуть. За останній закон про надання допомоги проголосувало трохи більш ніж половина республіканців. Проте вимоги республіканців до президента Байдена – дати чітку відповідь щодо планів адміністрації на підтримку України – це найважливіший фактор продовження її з боку республіканців. Інтерв’ю Джейка Саллівана FT ясно показує, що адміністрація Байдена не готова до прямої розмови з республіканцями, і продовжує свої передвиборчі піар-хороводи, а за них платитимемо ми.
Леонід Штекель